donderdag 16 april 2020

op verzoek


op verzoek



Lowie van Eck schreef ons onlangs:
Sinds dit schooljaar heb ik een eigen klas (groep 3/4). Elke week maak ik een weekkrant voor mijn groep nu de leerlingen thuiswerken. Vorige week heb ik ze gevraagd om een tekening te maken van een droom die ze het allerliefst willen dromen.
Zouden jullie het leuk vinden om gedichten te maken bij kindertekeningen? Lijkt mij wel leuk om er elke week een te plaatsen in de weekkrant.
Anneke de Klerk, Catherine van Vliet-Saivres en Magda Haan gingen er mee aan de slag:
Zoete zusjes
Ga je mee naar Hitland?
Het gras is daar groener dan de bomen
en de lucht blauwer dan de zon
Ga je mee naar Hitland?
Kom!!
We picknicken op het paarse kleed
en luister voor ik het vergeet,
in mijn mand heb ik zoete zusjes, slagroomwafels en slurpsiroop
brosse bananenkoekjes een hele hoop.
Bolle chocoladerollen, bessensap
pruimencake voor een hele week,
dottige donuts met rode harten
oooh laten we met deze picknick starten.
Ik lust graag torenhoge taarten
met suikerzoete marsepein
mag ik met mijn mond vol praten?
Er moeten ook nog geutelingen zijn.
Wat denk je van fruitige frou frou
en ook nog een regenboogtoetje toe.
Dan dromen wij samen, languit liggend
in de warme Hitlandse zon
over hoe deze prachtige picknick begon.
© Anneke de Klerk
Lekkerland
ik droom, ik droom
van een snoepplaneet
waar ik altijd kan snoepen
tralalie tralala
roze suikergoed voor de meisjes
blauwe reepjes voor de jongens
beeldjes van pure chocolade
en bergen honingzoete drop
voor de grote kinderen
tralalie tralala
kindermix hangt aan de bomen
spekjes zacht als gelatine, tine
taaitaaipoppen, speculaas
en pepernoten in elk seizoen, zoen
zoen, elke dag is het daar feest
tralalie tralala
© Catherine van Vliet-Saivres
Als de mensen eindelijk weg zijn
en de deuren gaan op slot
dan ben ik de Chef van de keuken
de baas van de ijsmachien.
Ik eet van alle smaken met bergen slagroom
een met snoepjes en een met nootjes
vooral veel met de smaak aardbei
minstens een stuk of tien.
Ik hang overal ballonnen
want het is hier altijd feest
op elke tafel een Happy Mael
Cola met hamburgers en milkshakes.
Volgegeten en na veel gapen
leg ik bij de kassa mijn slaapzak
want na zoveel avontuur en Chef te zijn
zijn mijn ogen zwaar en ga ik slapen.
© Magda Haan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

  ook in de herfst zou ik ook mijn geliefde kunnen schrijven klaprozenvelden aanbidden op papier mijn rode rok kunnen laten zwieren oliebol...